Thursday, November 19, 2015

Aku Budak Kampung

20 November 2015
Edit 25 November 2015

Tengok budak2 pertengahan umur jalan2 kat shopping mall. Bercampur laki perempuan. Bersorak-sorak. Serba pakai yang kurang sopan, lagi2 bila rupa Melayu dan cakap pun Bahasa Melayu.

Bila tengok smua tu sungguh aku bersyukur jadi budak kampung.

Pernah, balik kerja. Naik lrt. Weekend. Bila sampai KLCC ada kumpulan budak2 belasan tahun yg boleh nampak muka dorg x habis belaja pun lagi. Masuk dlm lrt. Bising. Behuha-huha. Saling sahut menyahut. Lari-lari klua masuk stesen. Duduk berpangku laki perempuan. Ntah apa yang nak di raih dengan berkelakuan mcm tu.

Bila tengok smua tu sungguh aku bersyukur jadi budak kampung.

Kadang2 tengok budak2 macam tu, aku rasa nyampah pun ada. Kesian pon ada.
Biasanya budak2 ni buat perangai macam tu sebab kurang perhatian dari family. Dok bandar. Mak ayah kerja. Yang ada kawan2 la. Tapi yela, kita x kenal, x tau latar belakang deme. nak memandai pon x elok juga.

Bila tengok smua tu sungguh aku bersyukur jadi budak kampung.

Bukan nak cakap duduk bandar tu teruk sangat.
Cuma di bandar ni banyak sangat perkara yang susah kita nak kawal. Pengaruh yang sangat kuat. Kena pandai pilih kawan.

Aku duduk kampung, mak bapak aku dah didik aku sampai la apa aku jadi sekarang ni. 

Aku dulu selalu jugak melawan mak bapak aku. Tapi semakin besar, ada akal, tau la beza apa yg elok apa yg x. Boleh fikir kenapa tu boleh buat ni x boleh buat. Belajar tolak ansur. 



No comments:

Post a Comment