Sunday, January 13, 2013

Sindrom Anak Gajah



Assalamualaikum. 

Hari sabtu lepas aku g dating dengan kawan aku yang banyak ilmu tu. Salah satu yang dia cerita kat aku adalah tentang sindrom anak gajah. Baru 1st time aku denga sindrom ni dari dia. X pernah pulak aku denga nama sindrom ni sejak tadika dulu sampai la aku belajar kat u.

So, mari kenali gajah. 

Gajah adalah salah satu mamalia yang terbesar hidup kat atas darat. Kalau soh gajah dewasa sekor cabut pokok balak pon mau tumbang balak tu. Tapi, bagi gajah yang dipelihara, dikurung dari kecik, anak gajah tu akan diikatkan rantai kat leher dia dan tambat la kat memana. kecik2, kne ikat, cuba2 nak lepas, xleh. x kuat. dah banyak kali cuba pon x lepas. Then anak gajah yang kesian ni give up. Sampai besar dia akan fikir dia x boleh lepaskan diri daripada ditambat walaupun dia sebenarnya boleh. Dan dia x pernah mencuba lagi. Ini lah yang di gambarkan  dengan sindrom anak gajah. Boleh cari kat search engine 'the baby elephant syndrome' untuk versi cerita English.  

Aku ada satu cerita yang mana cerita ini boleh dikaitkan dengan sindrom anak gajah ni. 

Aku ada seorang kawan masa kat u. Kawan aku ni x suka makan sayur dari kecik. Kursus yang kami amik berkaitan dengan menggalakkan pemakanan yang sihat kepada orang awan. Jadi, kawan aku ni sendiri x suka makan sayur lagi nak suruh orang makan..ape cer??

Jadi, aku bersama kawan2 aku yang lain cuba memujuk dia untuk cuba rasa dan makan sayur. Tapi dia xnak jugak. Ada satu hari tu kitorang makan apa ntah, mcm kuih popia basah mcm tu kot. Dalam tu ada la sayur2.  Bagi dia makan. Dia dah makan tanya la sedap x. Dia cakap ok. Then, kami congrates dia sebab dia dah berjaya makan sayur!!!! sejak dari tu baru dia sendiri cuba2 makan sayur.

Moral of the story is, kita boleh memilih nak trus jadi macam kita 10 taun lepas atau nak jadi lebih baik.
Jangan takut untuk mencuba.
Sekali makan laksa rasa mcm ape ntah, x semestinya laksa yang ko makan esok akan rasa macam tu jgk. (cakap pasal diri sendiri)
Sekali pernah jatuh naik moto x semestinya akan jatuh lagi lain kali. 
Xpernah bawak kete x semestinya xboleh bawak kereta sampai bebila.
Jangan takut untuk mencuba. Dan jangan pernah penat mencuba!!!

Teruskan mencuba~~

Hidup dengan cobaan~~

Wassalam~~


No comments:

Post a Comment