Sunday, March 10, 2013

sedekah kenduri -- tanam dunia?



Assalamualaikum..

Biasanya bila ade sedara2 or jiran2 kat kg aku buat kenduri, biasanya kenduri kesyukuran, mak aku akan bg buah tgn skit, gula ke, susu ke, roti ke.. orang2 kat kg aku yg lain pon akan hulur2 jgk kalau mak aku buat kenuri..aku rasa ini adalah common kat kebanyakan tempat. hidup kita kan penuh dengan budi bahasa.

Hari tu aku g kenuri potong jambul kat umah mak akak angkat kat nogori 9. Then akak ni cite ngan mak dia n aku. Akak ni duduk kat somban. Dia ada jiran. Jiran dia tu selalu buat kenuri. Bila jiran ni buat kenuri akak ni akan bagi something la. 2 kali jiran dia buat kenuri 2 kali akak ni datang 2 kali dia menghulur..then, ade satu hari tu akak ni buat kenuri, di jemputnye jiran dia ni. tapi jiran dia datang tangan kosong je. akak ni mengadu ngan mak dia. Then dia cakap lepas ni kalau jiran dia buat kenuri lg dia xnak bagi apa2 dah..aku denga dan sengehh je..

Hidup kita dipengaruhi oleh orang2 sekeliling kita..contoh akak ni, bg dia kalu ada org lain kenuri, dia akan bg something dan megharapkan orang pon akan bg macam tu jgk bila dia buat kenduri sebab mak dia buat mcm tu. Dorang namakan ia 'tanam'. Mak akak ni akan buat catatan--kalau dia buat kenduri orang2 yg datang bagi bende, berapa byk sume akan dicatatkan. then bila orang tu buat kenduri mak dia akan bagi yang sama jgk. Jadi, akak ni belajar dari mak dia.

Bagus amalan tu, saling membantu dan bersedekah. Tapi adalah sangat x sesuai bila sedekah itu di kira.. Seeloknya kalau nak bagi bagi je la. jangan mengharapkan balasan. takot sedekah yang patotnya boleh jadi bekalan kat akhirat jd sia-sia. Betol la konsep tanam yang digunakan tu kan. Tapi, kalau hasil tanaman tu x nampak hasil kat dunia jangan la mengungkit atau putus asa untuk terus bersedekah.

Ikhlaskan hati atas setiap perbuatan. Allah tu Maha Adil dan Pemurah. InsyaAllah setiap amalan tu ada balasan dia. X kat dunia kte masih ada kehidupan akhirat.. Sedekah adalah antara 3 bekalan yang boleh di bawak keakhirat..kan :-).

Sekadar perkongsian dan renungan..

Wassalam~~


No comments:

Post a Comment