Wednesday, April 10, 2013

Luqmanul Hakim

Assalamualaikum

Tadi aku tetibe teringat kat nama ni.

kenapa teringat..hujung pangkalnya aku x pasti..tapi nama ni membuatkan aku wonder siapa dia sebenarnya..

namanya cukup glamor.. dalam Al-Quran diabdikan namanya didalam salah satu surah.

kat sekolah dulu pon ada belajar sikit pasal luqman ni. pasal pesanan2 luqman kepada anaknya.

tapi siapa dia sebenarnya??

saya try cari maklumat mengenai beliau sedikit dari mr.google..

dari pembacaan saya, Luqman ni telah hidup selama 1000 tahun. hidup pada zaman nabi Daud. dikatakan apabila Luqman disuruh memilih antara hikmah (kebijaksanaa) atau nubuwwah (kenabian) beliau memilih kebijaksanaan. dan dikatakan juga selain dalam ayat al-Quran, Luqman juga mempunyai banyak wasiat. Wahab bin Munabbih pernah menuturkan : " saya membaca hikmah Luqman yang jumlahnya lebih dari 10 ribu bab."

itu apa yang aku baca dari sini dan sini ..

kalau ada yang x betul tolong betol kan..kte kongsi2 ilmu.

aku nak cari la buku Luqman ni. Luqman ni mesti sangat hebat kan..

ok..tu je..

Wassalam~~

No comments:

Post a Comment